Direktlänk till inlägg 16 augusti 2009
Under antiken i mellanöstern och Grekland så utvecklades ett socialt och ekonomiskt system, "Klient/härskare". Man fanns i någon av grupperna och det vilade på att man utnyttjade människors pengar/personliga egenskaper/kontakter för att tjäna på det. Vår tradition har byggt på dom olika klasserna (adel, präster, borgare och bönder) och våra olika behov av varandra.
Jag har en alldeles egen hypotes om att vi närmar oss Klient/härskarsystemet i vår nya tid med multinationella företag som har den dolda men egentliga makten.
Vad är det för fel med det då? Jag menar att vi är som en organism och har betydelse med hela vårt väsen för varandra. Jag menar också att vi inte bör betrakta varandra som redskap för personliga mål, och det är just det man gör när man bygger nätverk och minglar på frukostmöten- Ser varandra som redskap! Här, ta mitt kort, glöm mig inte, jag lovar att jag kan tillföra dig något nyttigt med min slimmade kunskapsmängd.
Vi handlar med varandra som om vi erbjöd ett pund av vårt kött, i en modern entrepenörsanda.
Men är det då inte meningen att dom gåvor vi fått, våra nådegåvor, skall tas i bruk? Och just för våra medmänniskor, vår nästa?
Jo, men aldrig som redskap, endast som mål i sig. Och då blir det så mycket mer självklart att starten på denna kedja av givande och tagande börjar med ett givande, en tanke om min nästa. Just så betyder Hebreiskans gåvokoncept.
Förr ställde jag mig tvärt emot Kants kategoriska imperativ, ”du skall, du bör, du måste”, som jag såg som en slags förlängning av den gammaltestamentliga lagiskheten, den som inte litar på människans kärlek och medmänsklighet, den som är...
Jordens dag I dag är det jordens dag. Såg en liten film om och av Jane Goddard med anledning av det. Hon beskriver sin egen kärlek till djur och natur och gör som så många andra, vädjar till vårt förnuft och hur varje liten enskild förändring r...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 |
9 | |||
10 |
11 |
12 | 13 |
14 | 15 |
16 | |||
17 |
18 | 19 |
20 |
21 | 22 | 23 |
|||
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 | 30 |
|||
31 |
|||||||||
|